Princetonplein Muziekfestijn

Historie

Het Princetonplein Muziekfestijn is in 1994 voor het eerst georganiseerd door mensen van de toenmalige faculteit Natuur- en Sterrenkunde. De happening vond plaats in het Onderonsje, de sociale ontmoetingsplaats van de faculteit in de kelder van het Caroline Bleekergebouw. De oprichters waren Arjen Vredenberg en Martin van den Bogaard die allebei een groot hart voor muziek hadden en hebben.

Onderonsje

Het enthousiasme was meteen groot. Het Onderonsje afgeladen vol en de sfeer was geweldig, een goede reden om er meteen een traditie van te maken. In 1997 is het festijn niet georganiseerd. Er was dat jaar een feestweek vanwege de opening van het Minnaertgebouw met lunchconcerten in de kantine. En natuurlijk is waren ook in de coronajaren geen afleveringen. Vorig jaar is de traditie weer opgepakt en we hopen nog jaren het Princetonplein Muziekfestijn te organiseren met dit jaar dus de 27e editie.

Fysische muzikaliteit

De muzikaliteit in de fysische gemeenschap is groot. De huidige organisatoren zeggen hierover: “De band tussen Natuurkunde en muziek maken heeft vermoedelijk te maken met het herkennen van abstracte patronen. Het aantal Natuurkundestudenten dat ook bij het Utrechts Studenten Orkest speelt is doorlopend substantieel. De meeste Princetonplein Muziekfestijn organisatoren deden wel iets in de muziek. Arjen Vredenberg speelt cello en Martin van den Bogaard zingt. In de loop der jaren hebben andere organisatoren met muzikale passie het stokje van Arjen van Martin overgenomen. Jurrien de Vroom (cellist), Henk Mos (zingt in het Utrechts Toonkunstkoor),  Rob van de Broek (speelt basgitaar), Anke Brockhoff (viool) en Frits Ditewig (hoorn) zijn een paar (ex) collega’s uit een grote rij die zich hebben ingezet voor het feest.”

Uiteenlopende muziekstijlen

De muziekstijlen op het festijn lopen behoorlijk uiteen: van klassiek tot jazz, van cabaret tot popmuziek, het is er allemaal voor het voetlicht gekomen. Zelfs nationale beroemdheden als Jan Beuving hebben hier hun podiumangst overwonnen. In de loop der jaren is het departement iets kleiner geworden maar het enthousiasme voor de muziek nog steeds niet. Ook voor deze aflevering hebben weer een tiental mensen zich aangemeld om op te treden. Gedurende ruim een uur komen alle artiesten voor het voetlicht, van professioneel klassiek tot hartverwarmende meezingers.